قالب حرفه ای ووکامرس قالب وردپرس تخفیفات قالب وردپرس قالب وردپرس چیتا یک قالب فروشگاهی حرفه‌ای قالب فروشگاهی وردپرس سرمایه‌ی فکری – موسسه فرهنگی هنری اندیشه خراسان
خوش آمدید

سرمایه‌ی فکری

سرمایه‌ی فکری، موضوع جدیدی است که به لحاظ نظری در چندسال اخیردر سطح جهانی مطرح شده‌است اما از آنجای که منبعی پر ارزش برای کشورها و سازمان‌ها به ‌حساب می‌آید، میزان رشد و توسعه‌ آن به سرعت در حال تبدیل‌شدن به شاخصی در توسعه‌یافتگی کشورها شده است .

از سوی دیگر، این منبع نامشهود به‌عنوان‌‌ یکی از ارزش‌افزاترین منابع شرکت‌ها و سرمایه‌ای کلیدی در رشد کارآفرینی مطرح شده‌است و امروزه ضرورت توسعه‌ و مدیریت سرمایه‌ی فکری ، به یک الزام جدی در سطح کلان ملی و در عرصه‌ی کسب و کار تبدیل شده‌ و با حرکت به سمت اقتصاد دانش‌ پایه منجر به تغییر پارادایم حاکم اقتصاد صنعتی شده‌است.

در اقتصاد دانش محور ، از سرمایه فکری (Intellectual Capital) به منظور ایجاد ارزش برای سازمان استفاده می‌شود و در دنیای امروز، موفقیت هر سازمان به توانایی مدیریت این دارایی ها بستگی دارد . امروزه شاهد رشد اهمیت سرمایه‌های فکری، به عنوان یک ابزار مؤثر برای افزایش رقابت شرکتها هستیم و اندازه‌گیری سرمایه فکری به منظور مقایسه شرکتهای مختلف، تعیین ارزش واقعی آنها و حتی بهبود کنترل‌های آنها ضروری است.

  • ویژگیهای سرمایه فکری : 
     باوجود شباهت سرمایه فکری با دارایی های مشهود، در توانایی بالقوه برای ایجاد جریانهای نقدی آتی، اما ویژگی هایی که سرمایه فکری را از این دارایی ها متمایز می‌کنند، عبارت‌اند از: 

– دارایی های فکری، دارایی های غیر رقابتی هستند . بر خلاف دارایی های فیزیکی که فقط می‌توانند برای انجام یک کار به خصوص در یک زمان خاص مورد استفاده قرار بگیرند، دارایی های فکری را می‌توان به طور همزمان برای چند امر خاص به کار گرفت. برای مثال، سیستم پشتیبانی از مشتری می‌تواند، امکان حمایت از هزاران مشتری را در یک زمان خاص فراهم کند. این توانایی یکی از مهمترین معیارهای برتری دارایی های فکری بر دارایی های فیزیکی است. 

– سرمایه انسانی و سرمایه رابطه‌ای ، قابلیت تبدیل شدن به مالکیت شخصی ندارند ، بلکه باید بین کارکنان و مشتریان و تأمین‌کنندگان مشترک باشند. بنابراین، رشد این نوع از دارایی ها نیاز به مراقبت و توجه جدی دارد. 

  •  انواع سرمایه فکری سازمان :

 سرمایه انسانی شامل : دانش و مهارت ،  تجربه کاری ،  تواناییها ،  لیاقت شغلی ،  روحیه کاری ، انعطاف پذیری  وفاداری کارکنان ، رضایت کارکنان ، یادگیری  ، خلاقیت .

سرمایه‌ رابطه‌ای شامل :  روابط رسمی ، روابط غیررسمی ، شبکه‌های اجتماعی ، شرکا ، اتحاد و همبستگی ، علائم تجاری ، اعتماد ، شهرت شرکت ، وفاداری مشتری ، التزام مشتری ، شرایط مشترک ،  تقسیم قراردادها ، قراردادهای رسمی.

سرمایه ساختاری شامل :  فرهنگ سازمانی،ارزش های شرکت . 

سرمایه اجتماعی شامل : فلسفه مدیریتی ، فرایندها و عادات ، فرایندهای رسمی ، فرایندها و عادات غیررسمی ، فرایندهای مدیریتی ، اموال فکری ، نام تجاری ، داده و اطلاعات ، دانش کد بندی شده ، اختراعات و کپی رایت ، رموز تجاری .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید از این استفاده کنید HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا قالب وردپرس خبری آموزش طراحی فروشگاه فایل آموزش نصب قالب وردپرس قالب شرکتی X Corporate افزونه امنیتی iThemes Security Pro